Groepen

Hieronder stellen de groepen van onze school zich graag even aan u voor.

Groep 1

De afgelopen weken zijn er veel nieuwe leerlingen bij ons in groep 1 gestart. Leuk dat groep 1 groter en gezelliger wordt. 
De kinderen kunnen ook steeds meer wennen aan de structuur en de regels en afspraken in groep 1. We leren onder andere hoe we elkaar hebben ontmoet. Dat doen we aan de hand van de kanjermethode. De kinderen leren wat ze moeten doen als iemand iets doet wat hij / zij niet leuk vindt. We kunnen dat ook steeds beter worden. 

Elke dag leren we ook nieuwe woordenschat woorden. We werken over de lente en leren de woorden zaadjes, aarde, uitkomen en groeien. In de klas zaaien we tuinkerszaadjes die we later kunnen gaan eten. Elke dag krijgen de zaadjes water en moeten ze bij het raam in het licht staan. We spieken elke dag zelfs van ze al uitkomen.

Groep 2

De kinderen van groep 2 spelen en werken over het thema Het weer en de lente. We hebben een kledingwinkel in de hal waarin we kleding kunnen kopen of verkopen en zo zijn we dus gelijk bezig met tellen en rekenen.

We hebben een bee-bot in de klas die we nu gebruiken bij het oefenen van woorden of letters. De kinderen pakken een kaartje en moeten de bee-bot zo programmeren dat hij bij de goede letter van het goede woord komt. De kinderen vinden de bee-bot erg leuk om mee te spelen. Het programmeren gaat ook aardig goed en we zijn tegelijkertijd bezig met het oefenen van de woorden die horen bij het thema en we oefenen brieven die we al geleerd hebben.

Groep 3

Het liedje Li la letters, schalt regelmatig door de klas heen. In groep 3 zijn we heel veel bezig met letters. Dit doen we op heel veel verschillende manieren: we schrijven woorden, we lezen hardop met elkaar, we flitsen met letters en woorden, we doen veel leesspelletjes en zelfs buiten zijn we regelmatig bewegend aan het lezen.

Naast het bezig zijn met al die letters, zijn we ook heel druk met cijfers, want we zijn erachter gekomen dat je die ook overal tegenkomt. Zelfs in het leesboek staat de cijfers op volgorde. We zijn momenteel aan het oefenen met sommen t / m 10, daarnaast leren we klokkijken, getallen t / m 100 op een rij zetten, terugtellen en nog veel meer.

Dit doen we dagelijks in ons werkboek, maar we vinden het ook erg fijn om te rekenen en te lezen. Je ziet ons dan ook regelmatig buiten in het speellokaal in de weer met cijfers en brieven.

Naast al dat lerend spelen en bewegen is er gelukkig ook nog tijd om met elkaar te spelen, zingen, knutselen en kletsen.  

Groep 4

Groep vier heeft veel nieuwe dingen geleerd. Zo hebben de kinderen inmiddels alle hoofdletters leren schrijven. En ze zijn druk bezig met het aanleren van de tafelsommen. 
Ook hebben ze met taal geleerd hoe je een brief moet schrijven. Ze weten nu o.a. alles van postzegels, postcodes en hoe het sorteren van de post verloopt. Als afsluiting van deze lessen mochten alle kinderen zelf een kaartje naar iemand sturen. Veel opa's en oma's, buren en vriendjes werden verrast toen de postbode een zelfgemaakte brief kwam brengen. 

Groep 5

In groep 5 oefenen wij veel met Begrijpend lezen. Elke dinsdag krijgen wij een actuele tekst. Wij bespreken klassikaal de tekst en stellen vragen. Op vrijdag doen wij de verwerking achter de computer. Dankzij de chromebooks kunnen wij dit heerlijk op onze eigen plek in de klas doen.

Ook wordt er in groep 5 regelmatig op een speelse manier geoefend met de onderdelen van rekenen. De tafels staan centraal. In groep 5 ga je namelijk voor je tafeldiploma! Tijdens een leuk rekenciruit leren wij op een speelse, beweeglijke manier.

Groep 6

We hebben er al een aantal weken opzitten. We werken hard en leren veel!  

Het rekenen in de nieuwe methode gaat heel goed. De kleine sommen tot 100 lukken al aardig en die gebruiken we nu om de grote sommen tot 10.000 te maken.  Ook de tafels blijven erg belangrijk. De deelsommen hebben we al een paar keer met een leuk buitenspel geoefend. Buiten leren vinden we sowieso erg leuk en fijn, dus wie weet gaan we dat wel vaker doen dit jaar.  

We maken dankbaar gebruik van de nieuwe Chromebooks. Daarop oefenen we het rekenen en de spelling, maar ook voor de onderzoeksvragen van geschiedenis, aardrijkskunde en natuur zijn ze heel handig.  

De juf probeert ons ook aan het zingen te krijgen en ze zegt dat we er steeds beter in worden! 

Op donderdag en vrijdag hebben we meester Bram, hij is nieuw bij ons op school dit jaar.  

Het gaat vast een heel leerzaam jaar worden met de juf en de meester.

Groep 7

Welkom in groep 7

Wij vinden het leuk in groep 7, omdat er veel leuke vakken zijn.
Het laatste thema van Geschiedenis die wij hebben gehad ging over De Tweede Wereldoorlog. Dit vonden wij erg interessant. De juf was zelf naar Auschwitz geweest. Hierdoor konden wij via de foto’s die zij gemaakt had goed zien hoe het kamp eruit zag en vertelde ze nog meer verhalen.

Begin april hebben wij het verkeersexamen gemaakt. Dit was erg spannend!

Ook was het Pasen. Helaas konden we het dit jaar niet met alle groepen samen vieren. Maar gelukkig hebben wij met onze eigen klas paaseieren gezocht en weer verstopt voor groep 8. Ook was er online een paasviering die wij konden volgen, ook al zaten wij in quarantaine.

Wij doen in de klas ook Grej of the day. Dit vinden wij super leuk. De juf geeft een raadsel aan ons en die moeten wij thuis zelf proberen op te lossen. We mogen dit ook samen met papa en mama doen. En de volgende dag vertelt juf wat het antwoord is en houdt ze een soort minispreekbeurt. Helaas hebben wij dit niet elke dag.

Groetjes van de kinderen van groep 7!

Groep 8

Een inkijkje in groep 8: 
Voor de zaakvakken gebruiken we de methode 'Blink'. 
Dit is een leuke, moderne en leerzame methode.
Elke les begint met een introductie op het digibord. 
We bekijken dan een foto/filmpje van een land, de natuur of een belangrijk persoon uit de geschiedenis.
Door vervolgens na te denken over de onderzoeksvraag van de les, gaan we dieper op de lesstof in.
Ook mogen we tijdens de zaakvaklessen vaak samenwerken. 
We moeten bijvoorbeeld natuurkundige proefjes uitvoeren, een muurkrant maken of een presentatie voorbereiden. 
Op de foto zijn wij bezig met het maken van een rap over Zuid-Amerika. 
Deze rap hebben we natuurlijk ook aan onze klasgenoten laten horen. Super leuk!